Saha kontrolün sorumluluk alanıda tıpkı yaklaşmada olduğu gibi, alçalan, tırmanan ve düz uçuş yapan uçaklar ile birlikte, ülkemiz üzerinden transit geçen uçaklarada hizmet verilir.

Alçalma yapacak uçakları, güvenli bir şekilde alçaltarak yaklaşma kontrole devreder. Aynı şekilde yaklaşmanın bize devrettiği uçakları seviyesine tırmandırarak, güvenli bir şekilde uçmalarını sağlar. Yaklaşma ve saha kontrolde birçok kesişen rotalar (yollar) olduğu için, çok dikkatli bir şekilde kendi sahamızdaki bütün uçakları dikkatli bir şekilde takip ederiz. Örneğin o an için kendi sahamızda 25 uçak varsa, biz tüm bu uçakların sorumluluğunu taşırız. Alt sınırı yaklaşmanın üst sınırıdır. Üst sınırı ise sonsuzdur.

Saha kontrolde de tıpkı yaklaşmada olduğu radarla çalışılır. Yine radarın bozulma veya olmaması durumlarında manuel yöntemle çalışılır. Saha kontrolün sorumluluk bölgesi çok geniş olduğu için genelde birkaç sektöre kolaylık olsun diye ayrılabilir. Örneğin İstanbul Saha Kontrol upper veya lower olmak üzere iki sektöre ayrılmıştır. Ankara ise üç sektöre ayrılmıştır.

Örneğin bir uçak, Almanyadan kalktı ve Hindistana gidiyor olsun. Birçok ülkeden saha kontrol hizmeti alır. Bizim ülkemiz için ise; uçak öncelikle Bulgaristanın saha kontrolünden İstanbul saha kontrole devredilir. İstanbul saha kontrol ise kendi sorumluluk bölgesine kadar hizmet verir. Daha sonra ise uçağı Ankara saha kontrole devreder. Ankara saha kontrolde kendi sorumluluk alanında hizmet verdikten sonra uçağı, İran saha kontrole devreder. Bu hizmetin bir bedeli vardır ve uçak şirketleri bu ücreti Eurocontrol vasıtasıyla Türkiye'ye öderler. Bir saha kontrol merkezi uçağı devretmeden önce, komşu saha kontrole şu bilgileri vererek devreder.

* Uçağın adı
* Uçağın tipi ve hızı
* Uçağın iki saha kontrol arasındaki noktaya varış zamanı
* Uçağın uçtuğu seviye
* Uçağın nereden hangi yolla ve nereye gideceği
* Kendi ismimizi bildiren initials dediğimiz harfler

Ülkemizde resmi olarak iki saha kontrol hizmeti veren birim vardır.Bunlar:

1-)İstanbul Saha Konrol:
Batıda Yunanistan ve Bulgaristan sınırından, yaklaşık olarak kuzeyde Karadenizin bizim hattımızda kalan bölümünden, doğuda yaklaşık Bolu doğusundan aşağıya Eskişehir ve Afyon 'a kadar, güneyde ise Balıkesir'in üst taraflarına kadar olan bölümün kontrolünü İstanbul Saha Kontrol Merkezi yapar. Alan küçük ama trafik çok yoğundur.

(İzmir Saha Kontrol):
Resmi olmasada İstanbul Saha Kontrole yardımcı olmak amacıyla, İzmir Yaklaşma Kontrol Balıkesir kuzeyinden, doğuda Afyon batısı ve Antalya batısına kadar olan bölgede Saha Kontrol Hizmeti verir.

2-)Ankara Saha Kontrol:
Batı sınırı İstanbul Kontrolun doğu sınırıdır, güneybatı sınırı Antalya-Afyon-Eskişehir doğusu olarak düşünülebilir, bu sınırlar harici kalan bölgeler, Ankara Saha Kontrolün sorumluluk sahasıdır. Sorumluluk alanı çok geniştir. Sahanın çok geniş olması sebebiylede kendi bölgesinde üçe ayrılmıştır.

Not:Yakın zamanda tüm Türkiye'nin tek bir merkezden ( Ankara'dan ) yönetilmesi planlanmaktadır. (2008-2010 yılı - Smart Projesi) Bunun için gerekli çalışmalar yapılmaktadır.

Kısaca Ayırmalar
Hava Trafikde uçaklar arasındaki ayırmalar çok çeşitlidir. Fakat merak eden arkadaşlar için çok basit bir şekilde ayırma vermek istiyorum. Bu ayırmalar düz uçuştaki uçaklar için ve sık sık mesafe bilgisi almamızı sağlayan seyrüsefer yardımcıları olduğu durumlarda geçerlidir.

Her iki uçağımızın farklı yönlere gittiğini varsayıyoruz. Yani bir uçak doğuya, bir uçak batıya. Bu durumda karşılaşan iki uçak arasındaki en yakın mesafe 1000 feetdir. Üstteki uçağımız 25000 feette ise, buna en yakın ters yöne uçan alttaki uçak 24000 feette uçar.

Her iki uçak batıya veya doğuya gitsin. Bu durumda iki uçak üstüste geldiği zaman aralarında bulunan mesafe en yakın 2000 feetdir. Alttaki uçağın seviyesi 21000 feet ise, üstünde uçan en yakın uçak 23000 feetde uçar.

Eğer iki uçak aynı seviyede uçuyorsa aralarında bulunması gereken mesafe en az 10 dakika veya 20 NM olmalıdır. Bu durumda iki uçağımızın hızları eşit olmalıdır. Öndeki uçağımız hızlı olursa sorun yok, fakat arkadaki uçağımız öndeki uçakdan hızlı ise mesafesi kapanacağından dolayı ona ya hız kontrolü uygularız yada seviyesini değiştiririz.