Son ticari seferini geçtiğimiz ekim ayında yapan, dünyanın sesten hızlı ilk yolcu uçağı Concorde, sürekli sergilenmek üzere New York'taki "Intrepid Deniz, Hava ve Uzay Müzesine" konuldu. Concorde ile uçan "şanslı kişiler" sesten hızlı uçarken, bir yandan da lüks bir servisin tadını çıkarma fırsatı bulmuştu.

Dünyada sesten hızlı uçakla uçan ilk insan, İkinci Dünya Savaşı pilotlarından Charles Yeager'di.

Concorde'un yapımına giden yolda ilk fikir, 1956 yılında ortaya çıktı ve bu amaçla ilk olarak, İngiltere'de Sesten Hızlı Uçak Komitesi adıyla bir komite kuruldu.

Fransa da 1962 yılında aynı yönde bir proje üzerinde çalışmaya başladı. Sonuçta iki ülke, Concorde projesinin İngiliz-Fransız ortak yapımı olarak gerçekleştirilmesi konusunda anlaştı.

ABD, 1965 yılında Başkan Lyndon B. Johnson'ın ağzından "kendi sesten hızlı yolcu uçağını geliştireceğini" açıkladıysa da Başkan Richard Nixon, 1971 yılında imzaladığı bir kararla bu projeyi tarihe gömdü.

Concorde uçağı, ilk uçuş denemesini 2 Mart 1969'da Fransa'nın Toulouse kentinde yaptı. Concorde'un ilk ticari uçuşu ise Londra-Bahreyn arasında gerçekleşti. Fransız Concorde'unun ilk uçuşu da Paris-Dakar arasında yapıldı. Air France, 1977 yılından itibaren Paris-New York arasında sesten hızlı uçaklarla yolcu taşımaya başladı.

SAATTE 2200 KM HIZ
Concorde uçakları, normal uçuşlarında saatte 2 bin 172 kilometre hıza erişiyor ve yerden 18 bin 200 metre yüksekten uçuyordu. Uçaklar, Atlantik'i normal koşullarda 3 saatte aşabiliyordu.

Başlıca amacı hız yapmak olan Concorde uçaklarının dış yüzeyi, çok hafif ve ısıya dayanıklı titanyum maddesinden üretildi. Uçuş sırasında sürtünme nedeniyle uçağın dış cephesindeki ısı 92, burun kısmındaki ısı ise 130 dereceye çıkıyordu. Isınma nedeniyle uçağın boyunun uçuş sırasında 7.5 santim uzadığı saptandı.

Dev yolcu uçakları 200 yolcuyu rahatlıkla taşırken, dar gövdeli Concorde'un yolcu kapasitesi 125 kişiydi. Yolcuların büyük çoğunluğunu zengin ve ünlüler oluşturuyordu, çünkü Concorde'un New York-Paris arasında tek gidiş için bilet fiyatı 12 bin doları buluyordu.

TOPLAM 16 CONCORDE

30 yıllık macerası boyunca toplam 16 Concorde uçağı üretildi. Bunların tanesinin maliyeti 42 milyon dolardı. Uzmanlar, ticari seferden kalkmakla birlikte Concorde'ların daha 30 yıl özel müşterilerini taşımaya devam edeceğini belirtiyor.

Concorde uçaklarının son ticari seferi, 24 Ekim 2003'te Londra-NewYork arasında yapıldı.

INTREPID MÜZESİ

New York limanındaki Intrepid müzesi, aslında eski bir uçak gemisi. Gemide, her türlü askeri ve sivil uçağın yanı sıra bir destroyer ve bir denizaltıyı da görmek mümkün. Bu müze-gemi, New York'un 86 nolu rıhtımda demirli.

alıntı