T-50 Golden Eagle (Altın Kartal) KAI (Korea Air Industrie;Kore Havacılık ve Uzay Sanayi) geliştirilen süpersonik ileri seviye jet eğtim uçağıdır. 21.yüzyılda dizayn edilmiş tek supersonik jet eğtim uçağı dır.



Genel Bilgi
T-50 ile 1950 ve 1960'li yılların teknolojisi olan F-4 ve F-5 uçakların yenilenmesi ve F-16, F-22 vey F-35 gibi savas uçakların kullanacak pilotların eğtim için bir supersonik jet eğtim uçağı imal edilmesi planlanmıştır. Imkânlar elverdığı durumda, bu projenin aynı zamanda 4. nesil uçağa ulaşmak için bir teknolojik sıçrama tahtası olacağı değeerlendirilmekte dir.

Tarih
1992 yılında proje KTX-2 adı ile yürülüğe konmuş, 1995 yılında ilk dizayn çalışmaları tamamlanmış, 1996 yılında Lockheed Martin yabancı ortak olarak kabul edilmiş Lockheed Martin aviyonik ve uçuş kontol sistemlerinin yazılımları ve kanat imalini görevini 1997 ekim'de tam kapsamlı tasarım çalışmalarına başlandı. 500 ayrı şirketle işbirlığı kurulmuş. 1998 yılında ilk dizayn çalışması, 1999 yılında imalat için detay dizaynları, 2000 yılında ana parçaların asamblesi ve Kritik Dizayn Gözden Geçirme (CDR: Critical Design Review) çalışmaları tamamalanarak, Oçak 2001'de ilk uçak olan AA-1 planlanandan üç ay evvel hazır hale getirimiştir. AA-1 20 Ağustos 2002 tarihinde ilk uçuşunu başarı ile gerçekleştirmiş ve ikinci test uçağı AA-2'nin üretimi Kasım 2002'de tamamlanmıştır. 30 Ağustos 2005'te ise T-50'nin seri imalatına başlanmıştır.

Eğtim Uçağının Görevleri
1950 ve 1960'li yıllarda üretilen jet eğtim uçakları ile ilgili çok ciddi teknolojik problemler mevcuttur. Günümüzün modern jetleri aralrında büyük farklar, olamsı nedeniyle bu uçaklarla arzu edilen eğitimin verilmesi pek mümkün değildir.T-50 halen bu ihtiyaca cevap verbilen piyasadaki birkaç T-50, sadece bir uçak olarak değıl, mütekâmil bir eğtim paketi olarak tasarlanmıştır. Sınıifiçi eğtim, simülatör, temel uçuş, görev, silah kullanma ve uçuş sonrası analize imkan sağlayan kapasamlı bir savaş pilot yetiştirme programı uçakla birlikte müşteriye sunulmaktadır.

Eğitim Uçağından Savaş Uçağına Geçış: A-50
T-50 temel alınarak, bir taktik radar (Lockheed Martin AN/APG-67) ilavesi ile hafifi savaş uçağına giren A-50 geliştirilmiştir.A-50; hava-hava ve hava-yer görevleri icra edebilen çok fonksiyonlu bir savaş uçağıdır.

Silah Systemleri
Hava-hava görevleri için 2× AIM-9 Sidewinder kisa menzili AAM füzesi kulanabilmekdedir ve gelişmiş avionikleri sayesinde hassas atış yapma imkânı veren bir 20 mm General Electric M61 Vulcan topunla (205 mermi) donatılmışdır. Hava yer görevleri için ise yeni aviyonikleri sayesinde A-50 serbest düşme bomba:CBU-58, MK-20, MK-82, MK-83, ve MK-84 hassas atış yapabilmekte; yüksek değere sahip hedeflere karşı ise AGM-65 Maverick gibi mühimmatlar ile hücüm edebilmektedir.

Kore Hava Kuvvetlerinde T-50
Kore Hava Kuvvetleri, 94 adet T-50 (50 adet T-50 ve 44 adedi A-50) satın almak üzere KAI ile anlaşma imzalamış olup, anlaşmada ilave 100 adetlik bir opsiyon da mevcuttur.

Maliyeti
2000 yılı rakamlarına göre T-50 modelin maliyeti 20 milyon $, A-50 modelin maliyeti de 22 milyon $'dır.

Teknik Özellikleri
A-50
Mürettebat: 1
Motorlar: 1 General Electric F404-GE-4002 turbofan , (itiş gücü: 53,07 kN/ea)
Kanat açıklığı: 9,17 m
Uzunluk: 12,98 m
Yükseklik: 4,78 m
Kanat alanı: 9,17 m2
Boş ağırlığı: 6.263 kg
Azami kalkış ağırlığı: 11.974 kg
Enyüksek hız: Mach 1.4
Uçuş tavanı: 14,500 m
Menzil: 1,150 mil
g sinırı: +8/-3