Türkiye Ralli Şampiyonası

Ralliler, birden fazla normal ve özel etaptan oluşan, pilot ve kopilotun birlikte yarıştığı, belli bir noktadan start alınan, belirli bir noktada sona eren, zamana karşı yapılan hız ve dayanıklılık yarışıdır. Çeşitli grup ve sınıflarda otomobillerle, değişik karakterdeki (toprak, mıcır, asfalt, kar) zeminlerde yapılır. Genel Klasman, özel etap dereceleri topl***** göre oluşturulur. Cezaların da eklenmesinden sonra en düşük zamana sahip olan ekip birinci olur.

Pilot ve kopilot nedir? Görevleri nelerdir?

Pilot yarış otomobilini kullanan sürücüye denir. Hem hızlı, hem de otomobiline hasar vermeden gitmek zorundadır. Yarış öncesi yapılan antrenmanlarda kopilotuna yol notlarını yazdırır. Kopilot ise yazılan bu yol notları, senkronize şekilde önceden okuyarak pilotu yola hazırlar. Kopilot zaman karnesinde belirtilen zamanlarda hakem masasında olmaktan sorumludur. Bu nedenle zaman hesaplarında hata yapmamalıdır. Aynı zamanda normal etaplarda yolu kaybetmemek için yol notunu takip etmelidir.

Özel Etap nedir?

Trafiğe tamamen kapalı bir güzergahta, zamana karşı yapılan hız etabına denir. Özel etap zamanlarının toplamı hesaplandığında yarışın genel klasmanı ortaya çıkar. Özel etapta kask ve emniyet kemeri kullanmak mecburidir. Yarış öncesi, özel etaplarda antrenman yapılabilir. Özel etapta hakemin çık işaretinden önce start alan pilota fodepar cezası olarak ilk sefer 10 saniye, ikinci sefer 1 dk., üçüncü sefer 3 dk. cezası verilir. Tekrarı halinde karar spor komiserinindir.

Normal Etap Nedir?


Özel etaplara gidilirken geçilen transfer etaplarıdır. Trafik kurallarına uyarak, trafik akışı içerisinde, ortalama 60 km/s hıza karşılık gelen sürede özel etaba ulaşmak gerekir. Belirtilen dakika içinde hakem masasına girilir ve zaman karnesi imzalattırılır. Zaman hatası yapıp erken masaya girilirse, "erken cezası" yenir. Genelde 1 dakikaya 1 dakika ceza özel etap zamanına eklenir. Normal etapta belirtilen sürede hakem masasına gelinemezse bu kez geç cezası yenir. Kısa rallilerde 1 dakikaya karşılık 10 saniye ceza yenir.

Rallilere Katılabilir Otomobiller ve Grup/Sınıflar

Kurallar kitabında belirtildiği gibi güvenlik tedbirleri alınmış ve FİA tarafından açıklanan homologasyon listesinde yer alan otomobiller katılabilir. Ralli otomobilleri Grup N (seri imalat) ve Grup A (Turing otomobiller, WRC dahil) olmak üzere 2 ana grupta motor hacimlerine göre sınıflandırılır. Ayrıca Grup A ve Grup N dışında F2 (2 tekerlekten çekişli, 1601-2000 cc, atmosferik motorlu otomobiller) ve F3 (2 tekerlekten çekişli, azami 1600 cc, atmosferik motorlu otomobiller) klasmanlarında en fazla puanı kazanan sürücüler Türkiye Ralli Grup birincisi olur. Sınıf birinciliklerinde ise 8 ayrı klasman bulunmaktadır. Bunlar;

N1: 1400 cc.'ye kadar
N2: 1400-1600 cc. arası
N3: 1600-2000 cc.arası
N4: 2000cc.'den büyük
A5: 1400 cc.'ye kadar
A6: 1400-1600 cc. arası
A7: 1600-2000 cc.arası
A8: 2000cc.'den büyük
Not: Turboşarjlı otomobillerin motor hacmi 1.7 katsayısı ile çarpılır.

Homologasyon ne demektir?

Bir aracın veya ekipmanların üretim standartlarının resmi olarak belgelenmesidir. Homologasyon işlemleri FIA tarafından belirli bir harç karşılığı yapılır. Yarış otomobillerinin homologasyonunun geçerliliği imalatın bitiş tarihinden sonraki 5 yılı kapsar. Homologasyonu bulunmayan otomobillerle ve yarış ekipmanlarıyla FIA takviminde yer alan ve Türkiye Ralli Şampiyonası'na dahil yarışlara katılınamaz. Yarış otomobillerinde homologasyonu olmayan parçalar kullanılamaz.